%שירה בציבור 2

שירה בציבור – מהתכנסות קהילתית וחגיגה לציון אירוע ממעגלי החיים

שירה בציבור – כבר לא מה שהיה פעם

כאשר אתם שומעים את צמד המילים "שירה בציבור" מה אתם רואים לנגד עינכם? אני מאמין שרבים מכם יראו בעיני רוחכם איש עם חולצה משובצת מכופתרת ומכנסי ברמודה בצבע חאקי לגופו, סנדלים תנ"כיות לרגליו ושפם עבה מתחת לאפו. שר שירי רועים משנות החמישים בליווי צלילי אקורדיון ענק אותו הוא מרכיב על כתפיו וצווארו בעזרת רצועו, ומנגן עליו יחד עם תנועות גוף קופצניות המשלהבות את קהל השרים המחזיקים בידיהם שירונים מסביב לאש המדורה. אחרים מכם יראו לנגד עינהם את שרהל'ה שרון האגדית ליד הפסנתר במרקע הטלוויזייה שרה שירים של הדודאים ושל נעמי שמר יחד עם הקהל באולפן. אבל ישנם גם בינכם אשר יראו את עינת שרוף מקפיצה אנשים על השולחנות לשירת "ריקדי" של ישי לוי , "הפרח בגני" של זוהר ארגוב  ז"ל (אביהו מדינה) ן"שירו של שפשף של מאיר בנאי ז"ל.
אז מה זה שירה בציבור? איך ניתן להגדיר ערך כזה בויקיפדיה?
ובכן האמת שלא ניתן, שירה בציבור היא ערך משתנה. היא משתנה במרוצת  הזמן.

שירה בציבור – מה ההבדל?

אם כן אם כבר אמרנו ששירה בציבור היא ערך שלא ניתן להגדיר בויקיפדיה, כיוון שהיא ערך משתנה, אז מה מגדיר את השינוי? האם כלי הנגינה המלווים? ההבדל בין אקורדיון, פסנתר או גיטרה? כמובן שעניין כלי הנגינה והסאונד משמעותי, הוא נהיה משמעותי עוד יותר כאשר מדובר בלהקה בת מספר נגנים. אך האם זהו הפרמטר העיקרי להבדלים הגדולים?  נקודה נוספת היא עניין השירונים. כיום כבר כמעט שלא תראו ערבי שירה בציבור עם שירונים. לרוב יהיה ערב שכזה מלווה במקרן ומסך גדול. אך האם דבר זה יוצר הבדלים? לדעתי הימצאותו של מסך המקרין את מילות השירים במקום שירונים מעניק למשתתפים את האפשרות להשתחרר, לרקוד תוך כדי שירה, להרים את עינהם מהדף, לתת לידיהם דרור למחיאת כפיים ולנפנופים באוויר. שחרור זה של הקהל יוצר

הבדל ענק באופי הערב ומעניק לו אווירה שמחה קופצנית ומרגשת.

 שירה בציבור – תלוי איזה שירים.

הבדל נוסף ועיקרי בין אירועי השירה בציבור של פעם לאירועים של ימינו נעוץ בבחירת השירים. כאשר היום נפוץ יותר שילוב של שירים ישנים וחדשים, קלאסיקות של פעם לצד להיטים הישר מהרדיו. זמר עברי של פעם הנקרא "שירי ארץ ישראל הישנה והטובה" לצד שירים באווירה ים תיכונית. תמהיל מיוחד זה של מזרח ומערב, ישן וחדש, ותיק וצעיר מייצר אווירה של יחד מיוחדת ומעניקה תחושת שייכות לכל משתתף באשר הוא, ללא הבדל מוצא או גיל.

שירה בציבור  באירועים פרטיים – החיבור הרגשי.

אך עם כל ההבדלים החשובים שציינתי, אני חושב שההבדל העיקרי והמהותי של שירה בציבור בין פעם להיום בכלל נוצר לפני קיום האירוע. ההבדל העיקרי אם כן הוא, סיבת האירוע, הלא היא גם מהותו.

סיבת האירוע היא בד"כ ציון מאורע כל שהו בין אם היסטורי או עכשוי. פעם בימים עברו, נהגו יותר לחגוג מאורעות באווירה קהילתית המחברת בין כלל תושבי מקום מסויים,והיא היתה באה לציין מועד – שירה בציבור לערב שבועות, שירה בציבור להרמת כוסית לכבוד ראש השנה, שירה בציבור בסוכות, שירה בציבור ליום העצמאות, שירה בציבור לחג שבועות , ערב שירי לוחמים וכו, וכו.

חגיגות אלו מתקיימות עד היום והן נושאות עמן הווי ציבורי שיתופי, הן בדכ מתקיימות במימון הוועד המקומי או המועצה המקומית או העירייה של אותו המקום בו מתקיימת החגיגה.

(במקרה של עיריות זה יכול לעבור הרבה פעמים דרך מת"נס \ מנהל קהילתי של שכונה מסויימת.) בהרבה מהאירועים הללו לא קיים חיבור רגשי חזק בין המשתתפים לארוע, וגם בהרבה מהם החיבור בקהל המשתתפים בינם לבין עצמם יכול להיות די רופף ולעיתים אף לא קיים.
בשנים האחרונות אנשים נוהגים לקיים ערב שירה בציבור באירוע פרטי המציין מאורע מסויים ממשגל החיים של אחד המשתתפים, יום הולדת 50 , 60, 70 וכו., הולדת בן/בת, בר מצווה, בת מצווה, יום נישואין, אירוע פרישה (לגמלאות) ועוד. לרוב המשתתף אשר האירוע מתקיים עבור מאורע בחייו איננו מעורב בתהליך בחירת התכנים של האירוע, וערב השירה בציבור מתקיים עבורו. קהל המשתתפים המוזמן לאירועים אילו הוא בד"כ בעל חיבור רגשי חזק גם לסיבת קיום האירוע וגם אחד לשני, ועל כן אירועים אלו הם בעלי אופי יותר שמח ומרג

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Video Lightbox
Call Now Button